Dikuasakan oleh Blogger.

Khamis, 16 Januari 2014

SENI TARI? JANGAN PANDANG SEBELAH MATA

Kesempatan menuntut di Sekolah Pengajian Seni UMS, memberikan pelbagai ilmu yang selama ini tidak mendapat perhatian oleh orang ramai. Tidak ramai yang mempunyai kesempatan belajar asas seni tari secara formal di dalam kelas. Tidak ramai juga yang mampu berbicara tentang tarian dan signifikannya dengan kehidupan sehari-hari. Yang biasa kita dengari jika disebut pasal tarian ialah tarian untuk suka-suka dan hiburan semata-mata. Tidak lebih dari itu. Stereotaip tentang tarian sudah sebati dalam mentaliti masyarakat pada hari ini. Jika kita lihat budaya kesenian masyarakat melayu pada masa dahulu, kebudayaan mereka sangat rapat dengan nilai spiritual mereka. Gerak tari yang ditarikan mempunyai kaitan dengan adat dan sifat masyarakat yang mementingkan kesopanan dan kelembutan. Contoh tarian yang dalam hal ini ialah tarian joget dan tarian inang. Salah satu persoalan ialah mengapakah terdapat perbezaan pergerakan tarian yang ditarikan oleh penari lelaki dan penari wanita.

Pak Su ; sebelah kanan, baju kelabu (Suhaimi Magi - Sarjana Tari Nusantara)
Dengan sekali pandang tidak ada bezanya gerak tari yang dilakukan oleh penari lelaki dan wanita. Hakikatnya jika diteliti pergerakan  tangan dan kaki antara penari lelaki dan perempuan adalah sangat berbeza. Bukaan lengan lelaki adalah lebih luas sedikit sementara lengan penari wanita dirapatkan pada badan. Sungguh ayu dan  lemah gemalai jika dilihat penari wanita melakukan lenggok badan. Menunjukkan sifat-sifat seorang wanita sebenar yang lemah lembut. Mengikut pandangan masyarakat melayu, wanita yang memiliki sifat kasar dan ganas tidaklah dianggap sebagai wanita yang sebenar kerana tidak mempunyai kelembutan. Penari lelaki akan nampak lebih gagah dengan stail pergerakannya dalam tarian tradisi melayu. Sebagai contoh pergerakan mendayung dalam tarian zapin yang diambil menyerupai pergerakan mendayung sampan, menggambarkan sifat lelaki yang gagah perkasa mendayung sampan. Lelaki menjadi ketua rumah tangga mencari nafkah di laut, mendayung sampan menangkap ikan menjadikan lelaki seorang yang gagah.

Wanita juga mempunyai nilai yang lebih tinggi dari lelaki, tidak seperti di negara barat lain yang menganggap wanita lebih rendah dari lelaki. Kesenian melayu sangat menerima wanita dalam masyarakat sebagai kaum yang harus disanjung misalnya ibu. Tidak ada masalah wanita untuk turut serta dalam tarian tradisional. Wanita di Barat ironinya menerima perlakuan kasar dan penindasan selama bertahun-tahun. Barat bersikap ifrat atau tafrit (ekstrim kanan atau ekstrim kiri) mengenai kedudukan wanita di tengah masyarakat. Kajian sejarah falsafah Barat di era kuno, abad pertengahan dan Renaissance, menunjukkan bahwa wanita adalah sebuah makhluk yang hina, patuh mutlak pada laki-laki dan wajib untuk mengabdi kepada kaum lelaki serta menangani urusan-urusan rumah tangga. Dengan kata lain, wanita sama seperti seorang pembantu yang mengurusi pekerjaan rumah. Pada era Renaissance, kondisi wanita juga tidak mengalami banyak perubahan. Pada masa itu, kaum wanita – selain wanita bangsawan – apabila sudah mengenakan baju pengantin, mereka sudah harus siap untuk memikul beban berat dalam mengatur pekerjaan rumah dan melakukan tugas-tugas yang mengerah keringat. Mereka akan bergelut dengan pekerjaan-pekerjaan berat hingga akhir hayat, tanpa memperoleh hak-haknya. Jelas masyarakat melayu asli mempunyai perimeter yang tersendiri dalam meletakkan wanita dalam masyarakat.


Kesimpulannya, mempelajari ilmu seni tari bukanlah hanya untuk persembahan semata-mata. Ianya lebih dari itu. Semua pihak harus berkerjasama dalam mengubah mentaliti masyarakat akan nasib seni tari yang harus dipelajari dan dipertahankan turun temurun. Institusi pengajian tinggi seperti Sekolah Pengajian Seni (SPS) harus memahami semula peranan mereka yang berfungsi sebagai pengkaji kesenian.


:: Fariest ::

1 ulasan:

  1. How to win at casino and why it's a better game
    Casino Types. 1. Basic rules of playing 밀양 출장샵 games; 2. Basic rules of 성남 출장샵 gambling games; 김제 출장마사지 3. Basic rules of 양주 출장안마 gambling games; 4. Basic rules of 구미 출장마사지

    BalasPadam

 

Blogger news

Blogroll