Dikuasakan oleh Blogger.

Khamis, 16 Januari 2014

UMS OPEN FENCING 2013 CARI BAKAT BARU


Kota Kinabalu : Kelab Lawan Pedang UMS atau lebih dikenali sebagai UMS Fencing Club telah menganjurkan satu pertandingan lawan pedang terbuka UMS pada 30 November lalu yang berlangsung selama sehari yang bertempat di Dewan Kolej Kediaman CD.


Penganjuran yang julung-julung kalinya ini dianjurkan oleh UMS bertujuan untuk mencari bakat baru dalam kalangan mahasiswa dan siswi selain memberi pendedahan kepada peserta kerana sukan ini yang kurang mendapat sambutan di UMS.

Pertandingan ini juga bertujuan untuk mengisi kalendar 2013 sebelum melabuhkan tirai penutup hujung Disember ini. Penganjuran yang julung-julung kalinya dianjurkan ini telah mendapat sambutan yang memberangsangkan dari pelajar UMS kerana 36 orang peserta yang mengambil bahagian dari UMS serta 6 orang peserta jemputan dari Sabah Fencing Association.

UMS Fencing Club yang dipimpin oleh jurulatihnya Bobby Chiw bangga dengan pencapaian yang ditunjukkan oleh beberapa orang anak muridnya antaranya Aiman dan Ng Seong Yap yang masing-masing telah mendapat gelaran johan dan ketiga dalam pertandingan tersebut. Sabah Fencing Association di bawah pimpinan jurulatih Kok Win juga  berpuas hati dengan pencapaian atletnya setelah salah seorang anak muridnya meraih gelaran naib johan dalam pertandingan selama sehari itu.

Pemenang tempat ketiga, Ng Seong Yap yang sempat ditemubual Sabtu lalu berkata, “kami baru sahaja menceburi sukan ini beberapa bulan yang lalu di bawah kokurikulum yang kami pilih dan sekarang saya mendapat tempat ketiga dalam pertandingan yang baru sahaja saya sertai.”

Kelab ini berharap dapat menarik lebih ramai ahli tidak kira melalui kokurikulum atau secara sukarela. Yang pasti, kelab ini berhasrat untuk melahirkan lebih ramai atlet bertaraf antarabangsa seperti Laura Simon, pemain muda wanita lawan pedang Malaysia kelahiran Kota Marudu yang juga merupakan pelajar Sekolah Pendidikan dan Pembangunan Sosial yang mengambil jurusan Sains Sukan.

Pertandingan ini tamat selepas penyampaian hadiah kepada pemenang dijalankan pada pukul 5 petang Sabtu lalu.
 
-Aril-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 

Blogger news

Blogroll